گاه نوشت های یک نویسنده

میدانم که این بازی روزی تمام خواهد شد،اما حتی اگر بازنده هم باشم؛ میخواهم که خوب تمام کنم.


Green book🙌🏿

 

فیلمی که الان دیدم. فیلمی ‌که مرا به فکر فرو برد.گرین بوک. فیلم اسکار و گلدن گلوب گرفته برای بهترین بازیگر مرد. ماهرشالا علی. 

هرازگاهی یک فیلمی دلم می خواهد. فیلمی که صرفا بخنداندم، فیلمی که مفهومی باشد، فیلمی که ارزش چندبار دیدن داشته باشد، فیلمی که ارزش یکبار را فقط، به ندرت البته.

الان دلم چیزخاصی نمی خواست. فقط میخواستم کمی استراحت کرده باشم. و در عین حال در محاصره ی دنیای الکترونیک، وقتم را حرام کارهای بیخودی نکرده باشم.

فیلم درباره ی تبعیض نژادی بود. نژادپرستی تهوع آور سفیدان آمریکایی. ظلم های شدید دربرابر سیاه پوستان و... .

شخصیت اصلی سیاهپوستی بود مشهور و فوق العاده هنرمند در پیانیستی و پولدار و خلاصه همه چیز. خوش پوش خانه ای پوشیده از عاج های فیل، ادب، متانت . 

که باوجود تمام این برازندگی ها باز هم آدم به حساب نمی آمد. از بالای استیج که پایین می امد سفید پوست ها مثل حیوان بااو رفتار می کردند.  به جای دستشویی سالن به سمت دستشویی حیاط راهنمایی اش می کردند. می خواست کت پرو کند، کت را از دستش چنگ می زدند و اجازه اش نمی دادند. همه از دست راننده ی سفید پوستش عصبانی می شدند که برای یک کاکا سیاه کار می کند. فیلم پر از سکانس های عمیق، دردناک، تهوع آور، و خفن است.

یک مرد معمولی به قول معروف لوتی دنبال کار می گردد. استخدام این آقا می شود. ر طول راه بارها با صحنات بدی روبرو می شود که هیچ گاه درکش نکرده. در عین حال نبوغ خفن دکتر شرلی را در پیانو می بیند. و این که سفید پوست هایی که در حد یک کارگر پست هستند به او توهین می کنند. حتی خود سیاه ها. چون مثل آن ها نیست. بدبخت نیست. عجز و لابه نمی کند و منتظر ترحم نمانده. راهش را خودش انتخاب کرده و فقط بتهوون می نوازد. نه آهنگ های معمول سیاهان که فقط سرگرم کن است.نه بار هر پیانویی، بهترین مارکش. به هر حال شان خود را می داند اما هیچوقت عصبانی نمی شود از این همه تحقیر.

فیلم خیلی قوی است و سکانس های عالی زیاد دارد. من خیلی خوشم امد. اما اگر می خواهید یک اثر صرفا سرگرم کننده ببینید این را نبینید. حالتان را بد می کند و به فکر فرو می بردتان.

از آن موقع دارم به تبعیض نژاری فکر می کنم. خود خدا صلاح دانسته ما را رنگارنگ بیافریند. جای جای زمین. ما آدم های مغرور نادان که هستیم که بخواهیم برتری مان را مشخص کنیم؟ مرز بندی کنیم؟ اه. فکرهای مختلف در سرم چرخ می زند. ضمن این که فیلم واقعی‌ست. از روی واقعیت ساخته شده.

 

فکر نکنید شما نژادپرستی نمی کنید. خیر. فکر کنم از وقتی که این فکر را کردم در همین روز هزار تا حرف معمولی درباره ی افغان ها و ... شنیدم :( قطع کنیم از یک جا دیگر.بس است فکر کنم...

شهرخرس بکمن را توی یک روز خواندم و مثل همیشه آنقدر به دلم نشست و مسحورم کرد که پستی جداگانه می طلبد. با موضوعی متفاوت از کتاب های دیگرش: تعرض.

کتابی که ما را قاضی می کند. هی قضاوت کنیم و قضاوت کنیم و بگیم کار کدام غلط بوده؟ مشکل از کدام بوده؟ چه کسی محکوم است؟

+گاهی هم بدنیست کمی خودمان را زیرسوال ببریم. دغدغه های مسخره مان را دور بریزیم. از فکر خریدهای بهتر از دیگران در عید بیرون بیاییم و به فکر شکم های گرسنه باشیم. به فکر هم باشیم‌. موعظه و ریا نمی کنم. فقط دارم بلند بلند فکر می کنم  (:

من نژادپرست نیستم اما خیلی برام سخته اون سفیدپوستای بلوند اروپایی رو در کنار اون سیاهپوستا ببینم.
منظورتون از سخت چیه؟


حتما این فیلمو میبینم :))
فیلمش شاید اینجوری نباشه که من توصیف کردم.
اما بعضی بازی ها و سکانساش خیلی عالیه.
:)

یعنی چندشم می شه

 

😯

منم خیلییی حرصم می گیره، تا یه چیزی می شه میگن طرف مثل افغانیاست و... آخه یعنی چی؟

+فیلم و کتاب the hate you give یا نفرتی که تو می کاری هم در همین موضوع هستن و بسی خفن :)
منم نمیفهمم :(

+جدی؟
تو لیست خوندنم بود :)
تعریف این فیلمو شنیدم ولی می دونم عمیقا ناراحتم می کنه بنابراین حداقل فعلا نمی خوام ببینمش!
دوازده سال بردگی رو دیدی؟!! یه قسمت هاییش واقعا اشکم در اومد!
(:(
نه ندیدم! قبل دیدن فیلم نمیدونستم درباره ی تبعیض نژادیه!
سعی می کنم آخر این هفته ببینمش .
ولی گاهی فکر می کنم که بشر وافعا به چی گاهی فکر می کنه که یه هو به تبعیض نژادی و جنسی و .. میرسه ...
اروپایی ها خصوصا انگلیسی ها و آمریکایی ها واقعا نژادپرست های حال بهم زنی اند از هرنظر. البته بیشتر در قرن های گذشته و الان یکم بهتر شدن. :/
منم :(
گاهی هرچی فکر میکنم نمیتونم بگم کدوم یکی بدتره: تبعیض نژادی یا جنسی..؟

تعمیم دادن به این شکل کار غیر علمی ایه .
اشاره من دقیقا به این جمله ات هست که اروپایی ها نژادپرست حال بهم زنی هستند!
این حمله کاملا غلط و غیر علمی و غیرثابل اثباته. وقتی که میگیم اروپایی ها یعنی باید بیشتر از نود درصدشون اینطور بوده باشند که اثبات کردن چنین چیزی عملا غیر ممکنه . قصد دفاع ندارم اما جمله جمله درستی نیست .
اینکه در گذشته یا امروز تعدادی انسان نژآد پرست وجود دارند شکی نیست اما این انسانها فقط در اروپا یا آمریکا نیستن! همه جا پخش هستند و هر محلی هم آدم نژاد پرست داره و هم کسی که فراتر از نژاد فکر می کنه . تعمیم دادن و اینطور دسته بندی کردن غیر علمی و نادرسته .
همین امروز رفتار ما با افغان ها چگونه است؟
همین اروپایی هایی که حال به هم زن نژاد پرستن یک افغان وقتی به کشورشون مهاجرت می کنه بهش امکانات میدن٬ مدرسه میدن٬ کار می دن . بله باز تعدادی نژاد پرست هم هستن که چوب لای چرخ کنن ولی در نهایت سیستم داره کار خودش رو می کنه ولی داخل ایران یه ترک یا یک کرد یا یک لر سر نژاد باشه می تونن همو تحمل کنن؟
باز هم توی همین ایران خیلی هام هستن اینطوری نیستن ! همه جا هم خوبش هست و هم بد!
در رابطه با اینکه تبعیض نژادی یا جنسی یا عقیده یا هرجیزی نمیشه گفت کدوم بدتر یا بهتره . هر تبعیضی فاجعه است ! هر تبعیضی غیرانسانیه .
نمیگم نیست . تولید این فیلمهام برای بیدار کردن کسانیه که هنوز اینطور فکر می کنن
راستش رو بخواین تو سایت های مختلفی سرچ کردم رده بندی و آمار های دردست نژادپرست ترین ها رو. متفاوت بود. تو بعضی سایت ها آمریکا و انگلستان و عربستان سعودی اول بودند و تو خیلی از سایت ها هند و ژاپن و مصر.
ولی بله درست میگید، جمع بستن و کلی گویی بدون منبع موثق کار خیلی زشت و اشتباهیه. همونطور که گفتم ما با این که به کلیت یک امر باور داریم اما گاهی اوقات تحت تاثیر فرهنگ و حال و روز و... از دستمون در میره اینجور حرفا.
بله. من هم همینطور فکر می کنم، اون بالا هم اشاره کردم که همه ی ما تبعیض قائل میشیم و دقیقا هم نمونه از رفتارهامون با افغان ها آوردم.
+ممنونم که وقت گذاشتین و این اشتباهم رو به من تذکر دادین :)
+و درنهایت به امید روزی که تبعیض نژادی و جنسی و ... کم و کم و کم تر بشه :)
خواهش می کنم . ببخشید دیگه اگر ناراحت شدی.  برای من هم پیش میاد . هیچ ایرادی نداره
من هم امیدوارم هیچ تبعیضی نباشه ..
خوشحال شدم اتفاقا!
برای همه پیش می آد. ولی گاهی اوقات که اینجور میشه فکر می کنم صرفا یه ادم شعارگویم و تو عمل خوب نیستم :/
:)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بارها گفته ام که من درکتابهایم خلاصه میشوم و کتابهایم در من. گاهی با سهراب سرمست میشوم و گاهی با فروغ مغموم. ولی مهم همین است که من هم، یک انسان، مثل همه ی انسان های دیگر، اشک میریزم، میخندم، عصبانی میشوم، اشتباه میکنم و زمین میخورم.‌..
تنها کسانی که صمیمی ترین و صادق ترین دوستانم بوده اند و خواهند بود، نوشتن و خواندن هستند...
پس من، با تمام اشتباهات و شور و شیرین های دنیای نوجوانم، آنقدر زمین میخورم تا یک روز بلند شوم روی قله بایستم و با یک لبخند دردمند زمزمه کنم که موفق شده ام :)

Designed By Erfan Powered by Bayan